Z racji trwającej sesji postanowiłem napisać krótki tekst, ot tak, dla relaksu
A ponieważ interesuję się kognitywistyką i psychologią poznania padło na właśnie taki temat.
Mam nadzieje że tekst Was zainteresuje a omawiane kwestie pozwolą dowiedzieć się czegoś nowego.
Zapraszam do lektury
Wstęp, czyli o coNa każdym forum około-bijatykowym często poruszana jest kwestia możliwości i ograniczeń ludzkiego mózgu. Brzmi to być może nieco tajemniczo, ale sprawa jest dość prosta. "Tego ciosu NIE MOŻNA zablokować na reakcję!" - takie zdania zazwyczaj inicjują gorącą dyskusję, w której rzadko dochodzi do ostatecznego rozstrzygnięcia. Podobnie jest w przypadku gdy staramy się udowodnić "niedzielnemu graczowi" że z rzutów można się wyrywać...
Patrząc na imponujące dokonania azjatyckich graczy (bijatyki, gry muzyczne czy
micromanagement w RTS'ach) stajemy przed dwoma ważnymi pytaniami. Gdzie leży granica, i co ważniejsze, jak możemy się do niej zbliżyć?
Właśnie tym będziemy się tutaj zajmowali.
Czas reakcji - trenujemy mózg!Jednym z parametrów które odróżniają mózg pro-gamera od przeciętnego człowieka (i nie ma w tym ani krzty przesady!) jest bez wątpienia szybkość z jaką jest on w stanie zareagować na bodziec. Najpierw odrobina teorii, postaram się jednak nie zanudzać.
Czas reakcji (w skrócie RT) - jest to czas jaki upływa od prezentacji bodźca do reakcji na ów bodziec. Mierzy się go zazwyczaj w milisekundach (1000 ms = 1 s). Z wiekiem czas ten wydłuża się, lecz naukowcy zgodnie przyznają że trening może znacząco poprawić RT. Co ciekawe, często mówi się o zależności pomiędzy RT a inteligencją.
RT dzieli się na 4 główne typ:
prosty,
go/no go,
wyboru,
dyskryminacji. Zamiast omawiać poszczególne typy zaproponuję Wam szereg testów/ćwiczeń badających RT.
HumanBenchmark - Jest to test badający
prosty RT. Zaletą strony jest możliwość porównania i analizy wyników -
oto statystyki. Jak widać, średnia RT wynosi około 212ms. Test ten ma jednak wadę. Odstępy czasu do bodźca są łatwe do przewidzenia i można klikać "na pałę"
Cognitive fun! - VRT - Test
prostego RT Cognitive fun!- GO/NO GO Wszystkie 4 typy testów.Polecam założenie konta na
http://cognitivefun.net - testy nie są bardzo precyzyjne, ale możliwość śledzenia swoich postępów motywuje do regularnych ćwiczeń. Ponadto w dalszej części tekstu będę odsyłał do innych testów/ćwiczeń z tej stronki.
Za średnią dla pierwszego typu RT przyjmuje się około 210ms (zależy od źródła, niekiedy podawane jest nawet 250ms). Dla gracza najważniejsze typy RT to
go/no go i
RT wyboru i to nad nimi powinniśmy popracować.
RT a TekkenTekken działa w 60fps, jedna klatka animacji trwa ok 16,6ms a zatem najszybszy jab trwa 166ms. Co to oznacza? Zapewne znasz już swój przybliżony RT. A teraz wiesz jaki jest twój cel, obniżyć ten wynik poniżej 166ms...
Czy to realne i czy wpłynie to na moją grę? Osiągnięcie RT rzędu 100ms jest uznawane za granicę ludzkich możliwości, a jednak wielu sportowców osiąga podobne wyniki, perspektywy są zatem dobre. Pewne jest także to że lepszy RT pomoże w wyrywaniu się z rzutów (z tego co pamiętam mamy 15f na wyrwanie się z rzutu co daje okoł 250ms, jest to w zasadzie dość dużo czasu...) czy blokowaniu/parowaniu ciosów na low. Niezależnie czy osiągniesz "magiczną" granicę 166ms, każda poprawa starego wyniku jest osiągnięciem.
Wystarczy (regularnie!) trenować na podanych wyżej stronach, efekty gwarantowane!
Nie zapominajmy o... pamięci.Nie, nie chodzi to o granie na pamięć
Grając w gry wymagające podejmowania szybkich decyzji nie tylko RT odgrywa ważną rolę. Niezwykle istotna jest dobra pamięć. Nie chodzi tu tylko o wkuwanie frame-daty (mimo iż jest to dość ważne
) ale o pamięć krótkotrwałą, a zwłaszcza jej czynny aspekt.
Dobrą ilustracją i za razem ćwiczeniem jest ten z pozoru prosty test:
Tets typu n-backPolecam wszystkie testy pamięci z tej stronki, jak i testy z pozostałych kategorii. Lepsza analiza sytuacji, szybsza reakcja i podejmowanie właściwego wyboru, to tylko niektóre z umiejętności które poprawimy regularnie ćwicząc swoją pamięć. Dobre wyniki dają testy typu PASAT (te z dodawaniem usłyszanych cyfr).
Jak widzieć więcej...Przedstawię teraz różne ćwiczenia wzroku. Przydadzą się one każdemu kto chciałby popracować nad poszerzeniem pola widzenia i poprawą refleksu (polecam miłośnikom wszelkich FPS'ów)
Pole widzenia - ćwiczenie praktykowane w nauce szybkiego czytania, wraz z wyjaśnieniem i różnymi stopniami trudności. Polecam!
Tablice Schulza - Podobnie jak poprzednie.
MissionRed- Reflex - Gry z serii Reflex, przydatne zwłaszcza do polepszenia wyników w shooterach.
PosłowieGrając w gry
świadomie i z głową można naprawdę wiele zyskać. Nie mówię tu tylko o satysfakcji, znajomościach, czy ciekawym hobby. We wszystkich prezentowanych testach gracz wypada generalnie lepiej od osobników unikających pada/sticka, a jak wspomniałem wcześniej, relacja między inteligencją a czasem reakcji, pamięcią czy nawet refleksem jest dość dobrze udokumentowana. Nie twierdzę że "rżnięcie" na konsoli 8h dziennie zrobi z każdego geniusza. Nie jest tak łatwo... Niemniej jednak warto popracować nad poprawą pewnych parametrów mózgu (które często okazują się kluczowe w grach). Wizja schylania się na reakcję pod jabami i jednoczesnej poprawy ocen z matmy jest nadzwyczaj kusząca
To tyle z mojej strony.
Zachęcam do postowania swoich wyników z proponowanych testów i ewentualnej dyskusji na ich temat.
Wiem że większość potraktuje te testy jak fajną zabawę na 5 minut i nigdy do nich nie wróci, lecz jeśli ktoś zdecyduje się na dłuższy "trening" proszę o dzielenie się ewentualnymi wynikami.
Edit: Muszę też dodać że schylanie się pod jabami, o którym wspomniałem na końcu tekstu to tylko forma zachęty. Podobnie z tymi ocenami z matematyki, nie traktujcie ostatniej linijki zbyt dosłownie ;P
Mimo wszystko warto jednak dołożyć starań aby poprawić swoje mózgowe "parametry" gdyż na własnym przykładzie widzę, że wpływa to na jakość gry. Nie są to zmiany kolosalne, ale odczuwalne.
Pozdrawiam
Dae.