Ring - racja, że po trzech godzinach ciężko coś powiedzieć, ale siłą takie FF X po części było to że nie odrzucała na początku "normalnych" graczy i dawała im się powoli wciągnąć w system gry. Np. ja czy mój brat zawsze mieliśmy ochotę pociupać w jakieś RPG, ale "steep learning curve" i uczucie totalnego zagubienia w przypadku takich tytułów jak (dawno temu) Betrayal at Crondor czy Morrowind potrafiły nas skutecznie zniechęcić. Baldur's Gate 2 dla odmiany może nie był aż tak ciężki na start ale strasznie "przymulał" tak samo jak Fallout'y 1&2 (chociaż akurat 1, z pomocą poradnika z Gamblera, przeszedłem) - mam na myśli początkowy etap gry kiedy jesteśmy bardzo słabi i byle jaszczurki itp. duperele potrafią nas zabić albo walka z nimi jest męczarnią, a nasza postać nawet nie potrafi trafić przeciwnika (MISS)... Teraz już by pewnie mnie Morrowind nie zniechęcił tak łatwo i bym go przeszedł, ale jednak dla wielu ludzi ta przystępność to był duży plus, a FF XII z tego co mi wiadomo przystępna nie jest... Dlatego może się komuś nie podobać.
Co do Obliviona to mnie też tam męczył system levelowania (ale w inny sposób - żeby wycisnąć max z każdego lvl trzeba było się strasznie namęczyć i uważać żeby nie przeskoczyć za szybko na następny "główny level", co więcej jak czlowiek źle zrobił postać to nie miał nawet możliwości się na chwilę powstrzymać głównego lvl żeby nabić pomniejsze skille co było chore). Ale dla mnie levelowanie zawsze było tylko dodatkiem mającym zapewnić to że gra się nie nudzi tak łatwo (nowe czary, umiejętności itp.), a główną osią były misje fabularne. Pod tym kątem Oblivion był genialny i zrobiłem w nim wszystko co się dało (poza gildią złodziei jeśli się nie mylę) w tym temacie. Natomiast dla ludzi lubiącym po prostu wchodzić do coraz trudniejszych dungeon'ów i pakować postać Oblivion faktycznie mógł być mało atrakcyjny. No ale mnie np. nie bawi pakowanie 20h żeby pokonać jakiegoś Dark Aeon'a czy coś w tym stylu... Mam zamiar zaryzykować i kupić Demon's Souls bo zapowiada się, że tam walka będzie miała dużo elementów zręcznościowych co może mi się spodobać :-)