Bullet time - słynne spowolnione tempo. Rzecz nieprawdopodobnie nadużywana.
Jeśłi chodzi o nawiązanie do gier do przykładowo praktycznie w całym Scott Pilgrim VS The World są nawiązania do gier (zdobywa coiny za pokonanie przeciwników, pokonuje kolejnych bossów itp.)
W serii Fallout jest wiele nawiązań do wszelakich filmów - nie będę przepisywał, poczytaj w tym linku:
http://pl.fallout.wikia.com/wiki/Jaja_wielkanocneWszelalakie QTE (Quick Time Events) mają na celu, aby gracz poczuł się jak w filmie. Dla przykładu w takim Heavy Rain sama rozgrywka może okazać się tylko dodatkiem do interaktywnego filmu. Dawniej tworzono dużo produkcji typy nagrywamy materiał filmowy gracz ma tylko w odpowienim momencie wybrać drogę: Dragons Lair, Brain, Brain Dead 13, jak i poważniejsze produkcje z aktorami.
Więcej motywów z gier: klasyka Tron, Gry Wojenne - gdzie gra przeradza się zalążek konfliktu na światową skalę.
Sama potrzeba wykorzystania czegoś co sprawdziło się w jednej dziedzinie sztuki prowadzi do pojawienia się odpowiednika w czymś innym. Indiana Jones - Tomb Raider - Uncharted itd. Co wpływa na to, że dzięki tej swoistej "płynności" jedna idea potrafi żyć dłużej gdy jest rozwijana w różnych kręgach.