Autor Wątek: Arcade Stick techniques  (Przeczytany 5272 razy)

Dadrot

  • [Warszawa]
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2136
  • Płeć: Mężczyzna
  • I'm whatever Gotham needs me to be.
    • Zobacz profil
  • PSN ID: Dadrot/takeasitson
  • Skąd: Canada
  • Użytkownik jest na liście obserwowanychObserwowany
Arcade Stick techniques
« dnia: Luty 02, 2010, 18:40:05 »
Nie wiedziałem zbytnio gdzie stworzyć taki topic, z założenia chciałbym aby bardziej ograni ze stickiem gracze podzielili się swoimi doświadczeniami a propos różnych przydatnych technik, które otwiera przed nami używanie Arcade Sticka. Temat absolutnie nie związany z hardwarem i dotyczący raczej wyłącznie bijatyk 2D. Ja osobiście nie znam się na tym absolutnie, ale chciałbym aby bardzo doświadczone osoby, takie jak cheese i apolon i inni utalentowani stickowcy, wypowiedziały się tutaj i stworzyły mały tutorial dla newbies takich jak np. ja ;)

O co kama? Co to dokładnie jest 'plinking', 'piano tapping' oraz inne ciekawe techniki gry na AS. Czemu są one dla nas korzystne, jak najlepiej je wykorzystać itp. Czyli generalnie jak wykorzystać przewagę, którą oferuje nam AS?  :o

Proceed.
if you watch Godzilla backwards its a heart warming tale of how a dinosaur helps rebuild a city then moonwalks into the ocean.

Di

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 6149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Objection!
    • Zobacz profil
    • Email
  • Skąd: Warszawa
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 02, 2010, 18:48:46 »
Wątek przeniesiony do działu Hardware, bo dotyczy Arcade Sticka. Nie bez powodu jest tu temat AS vs. pad :) No i na AS-ie gra się nie tylko w 2D.

maddest

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 737
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Użytkownik jest na liście obserwowanychObserwowany
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 02, 2010, 18:50:18 »
Ja sobie ostatnio zrobiłem Custom'a i gorzej mi na tym idzie niż na padzie :D Wogóle ciężko mi skosy wchodzą i o wiele trudniej mi się wykonuje wszystko w prawą stronę , no niestety trzeba ćwiczyć :<.

CheeseOfTheDay

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2387
  • Płeć: Mężczyzna
  • FraudOfTheDay;f
    • Zobacz profil
    • YouTube
    • Email
  • Skąd: Cheeseland
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 02, 2010, 22:48:38 »
Szczerze, aż tak dużo w te 2d to nie gram. Oczywiście było gg, ale pół roku po dostaniu sticka poszło się do woja i gg się skończyło. W SF grało się może 3 miesiące w BB tak samo. Więc jeżeli chodzi o sticka to dużo większe doświadczenie mam w 3d. Ale ogólnie to uważam że to nie jest ważne w co się gra bo stick daje taką swobodę i takie możliwości że prawie wszystko co trudne można sobie w jakiś sposób ułatwić dobierając lub nawet wymyślając własną technikę, tutaj tylko doświadczenie i wyobraźnia gracza może stać na przeszkodzie.

Plinking hmm tak na prawdę to sam nie wiedziałem co to jest dopóki nie przeczytałem twojego posta. I nic dziwnego że nie wiedziałem bo ta technika działa tylko w SF w którego aż tak dużo nie grałem i nie interesowałem się systemem.

W plinkingu chodzi o ułatwienie sobie 1-3 klatkowych linków (uważam że reszta jest wystarczająco prosta żeby się ich po prostu nauczyć). Metoda ta wykorzystuje udogodnienie systemowe jakim jest buffor (nie wiem dokładnie czy 1 czy 2 klatkowy) na wciśnięcie 2 czy 3 przycisków na raz. Jak wiemy w takim tekkenie kiedy wciśniemy w pierwszej klatce 1 i nie puszczając go wciśniemy w drugiej klatce 2 to system nam zaliczy 1 bo nie ma żadnego bufora. W SF4 jak każdy zauważył wciskanie 2-3 przyciskowych kombinacji jest dużo łatwiejsze, właśnie dzięki temu buforowi który pozwala na wciśnięcie drugiego przycisku klatkę lub dwie po pierwszym.
Więc wiemy już że przy takim wciśnięciu zaliczy nam 2 przyciski. Ale jako że postacie nie mają 2 przyciskowych kombinacji typu lp+mp lub mp+hp tak system musi wybrać który z ataków zapisanych pod tymi przyciskami zaliczy i zawsze to będzie mocniejsza wersja, czyli w pierwszym przykładzie mp w drugim hp bez różnicy który był wciśnięty jako pierwszy o ile zmieściły się oba w buforze.
Więc można już sobie wyobrazić na czym to polega.
Dla przykładu mamy linka Akiego fhk chp (dla przykładu powiedzmy że to jest 1 klatkowy link). Nie jest najłatwiejszy więc wykorzystujemy plinking. Po trafionej dwu hitówce wciskamy hp i klatkę lub dwie później wciskamy mp. Scenariuszy jest kilka:
Pierwszy ? klikając hp trafiliśmy idealnie i nam linkuje
Drugi ? klikając hp spóźniliśmy się, nie linkuje i nie pomaga nawet dodane klatkę później mp
Trzeci ? klikamy hp klatkę lub dwie za wcześnie (w tym momencie gdyby to było samo HP to link by nie wyszedł) ale klatkę lub dwie po tym dodajemy mp, bufor zalicza hp+mp, wybiera z tej dwójki hp na zasadzie priorytetów i wykonuje hp z timingiem z jakim wciśnięte było mp. Link nam wychodzi.

Czyli dzięki temu możemy zwiększyć tolerancję linków w jedną stronę a dokładniej wtedy kiedy pośpieszymy się o tą klatkę lub dwie. Nie zadziała oczywiście kiedy się z tym spóźnimy, jednak zawsze to jakieś ułatwienie.


Jeżeli chodzi o piano tapping to tutaj nie ma żadnych cudów na kiju, o których warto by było rozmawiać, nie ma żadnych udogodnień systemowych. Nie znam dokładnej definicji ale chyba chodzi po prostu o szybkie wklepanie więcej jak jedno przyciskowej kombinacji bez zbędnego przedłużenia inputów wykorzystując tyle palców ile trzeba by by zoptymalizować wpisywanie. Coś co często pomaga przy niektórych ciosach jak np. demon kumy (raczej w poprzednich SF?ach bo w SF4 można to zrobić szybciej i bez tego, dzięki ułatwieniom systemowym) a przy niektórych jest chyba wymagane jak kara coś tam u np kena w sf3 (te takie śmieszne kombo srk cancel jakiegoś normala w parę klatek i następny srk w jugglu chyba każdy to zna). Na temat piano tapping jest trochę źródeł na youtube pokazujących jakieś techniki wykonywane tą metodą np ?too many feets? chun li (wykorzystanie do tego 3 palców i wszystkich 3 K).

Snake

  • Moderator forum
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3483
  • Płeć: Mężczyzna
  • never lucky BabyRage
    • Zobacz profil
  • PSN ID: SnakeSRK
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 02, 2010, 22:59:00 »
Piano tapping to nie tylko to o czym napisał Liber. Napiszę coś wiecej za chwile, edytując tego posta (tego napisałem, żeby nikt mi sie nie wciął;]).

CheeseOfTheDay

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2387
  • Płeć: Mężczyzna
  • FraudOfTheDay;f
    • Zobacz profil
    • YouTube
    • Email
  • Skąd: Cheeseland
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 02, 2010, 23:20:52 »
No w sumie są jeszcze te pstryknięcia dwoma palcami jednego przycisku do szybszego wpisywania, no ale to mozna podciągnąć pod tą definicję co podałem. Chyba że chodzi o jeszcze co innego.

Snake

  • Moderator forum
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3483
  • Płeć: Mężczyzna
  • never lucky BabyRage
    • Zobacz profil
  • PSN ID: SnakeSRK
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 03, 2010, 00:29:52 »
Nie chce mi sie edytować, przynajmniej nabiję sobie posta :F

Piano tapping wykorzystuje po części jedno z udogodnień systemowych, które capcom umieszcza chyba w każdej swojej bijatyce - negative edge, czyli możliwość robienia specjali/superów/ultr nie tylko za pomocą wciśnięcia przycisku (czyli np. puncha, w przypadku fireballi), ale też jego puszczenia. Patent ten przydaje się głównie do superów, ponieważ w przypadku ultra combosów używamy wszystkich punchy/kicków (a chodzi o wykorzystanie właśnie każdego z trzech przycisków, o czym za chwilę), a w przypadku specjali - każdy button (lp,mp,hp) odpowiada innej wersji danego ciosu. Dlatego też w przypadku sf4 nie jest to zbytnio użyteczne, ponieważ superów tam się praktycznie nie używa, a jeśli już się używa, to jest to bardzo proste (poza kilkoma wyjątkami). Chodzi o bardzo szybkie wciśnięcie i puszczenie po kolei wszystkich trzech punchy/kicków, dzięki czemu otrzymujemy aż 6 inputów (3 na wciśnięciu przycisków, 3 na ich puszczeniu) w 6 następujących po sobie klatkach (jeśli zrobimy to idealnie, oczywiście można niechcacy nacisnąć mp jeszcze w tej samej klatce, w której puszczamy lp, wtedy całość zarejestruje jako 5 inputów). Co to daje? Można pokazać na przykładzie Makoto w 3s. Może ona po swoim dash punchu (qcf+P) wsadzić na gwarancie supera (qcf,qcf+P), jednak nie jest to cancel, a dość "ciasny" link. Musimy poczekać, aż skończy się animacja qcf+P i dopiero w odpowiednim momencie wcisnąć P aby zrobić supera (dwa qcf'y można wbuforować już wcześniej). Oczywiście nie jest to takie proste i właśnie w tym pomaga piano tapping - jeśli zrobimy go idealnie, będziemy mieli aż sześć szans na wciśnięcie puncha w odpowiednim momencie, więc timing (z powiedzmy jedno-klatkowego, nie wiem jaka tam jest tolerancja) stanie się o wiele prostszy. Jedyny przykład z sf4 na wykorzystanie tego, jaki przychodzi mi do głowy (ale pewne jest tego więcej) to linkowanie supera Chun-li po jej f.HP.

Mam nadzieję, że nigdzie się nie pomyliłem i jakoś strasznie nie nagmatwałem ;p

CheeseOfTheDay

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2387
  • Płeć: Mężczyzna
  • FraudOfTheDay;f
    • Zobacz profil
    • YouTube
    • Email
  • Skąd: Cheeseland
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 03, 2010, 00:52:21 »
No brzmi logicznie.

apolon

  • Backdash Team
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 726
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Email
  • PSN ID: apolon81
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 03, 2010, 09:44:08 »
To ja jeszcze swoje 3 grosze dodam.

Piano tapping - zaliczenie 3 buttonów po kolei (3 punche lub 3 kicki), 3-ma różnymi palacami, gdzie puszczamy poprzedni button zanim wciśniemy następny.

Drumming - zaliczenie 3 buttonów po kolei (3 punche lub 3 kicki), 3-ma różnymi palacami, gdzie NIE puszczamy poprzedniego buttona przed wciśnięciem następnego (na koniec wszystkie 3 palce mamy na buttonach).

Double tapping - zaliczenie 2 inputów na jednym buttonie klatka po klatce - najpierw uderzamy button palcem środkowym, potem poprawiamy wskazującym (mega szybko i pilnujemy żeby środkowy odpuścił zanim spadnie wskazujący).

Plinking - również umożliwia zaliczenie 2 inputów na jednym buttonie klatka po klatce tyle że jest prostsze manualnie. Działa tylko na medium i hard ciosach. Idea jest taka, żeby uderzyć palcem środkowym/serdecznym button na którym chcemy mieć podwójny input (palec zostaje) i klatkę potem spuścić palec wskazujący/środkowy na sąsiadujący button z lewej strony. W efekcie dostajemy przykładowo HP, HP+MP co gra interpretuje jako HP, HP.

To by były definicje, jak widać wszystko po to, żeby mnożyć inputy w krótkim odstępie czasu. A jak to zastosować to już inna sprawa. Z punktu widzenia SF4 to:
- Plinking - żeby trafiać częściej 1 frame linki na medium i hard ciosach
- Double tapping - żeby trafiać częściej 1 frame linki na light ciosach
- Piano tapping i Drumming - w SF4 się przydaje właściwie tylko do ciosów typu legs(Chun), slaps(Honda), elec(Blanka), hands(Gen) - nie ma sensu powielać inputów na wakeup SRK jak w super turbo, bo okienko na reversal jest bydlackie.

W plinkingu chodzi o ułatwienie sobie 1-3 klatkowych linków (uważam że reszta jest wystarczająco prosta żeby się ich po prostu nauczyć).
Plinking ma sens tylko dla 1 frame linków. Ewentualnie można sobie double-tapować prostsze linki (bo double tap często robi inputy z przerwą klatki 1-0-1) ale nie ma takiej potrzeby. Od 2 klatek wzwyż timing na linka w SF4 jest łatwy.
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2010, 10:40:27 wysłana przez apolon »

Dadrot

  • [Warszawa]
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2136
  • Płeć: Mężczyzna
  • I'm whatever Gotham needs me to be.
    • Zobacz profil
  • PSN ID: Dadrot/takeasitson
  • Skąd: Canada
  • Użytkownik jest na liście obserwowanychObserwowany
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 03, 2010, 10:20:54 »
Io to chodzi panowie, jak pojawi się coś ciekawego będziemy to aktualizować tutaj, w 3d problemu nie ma ale pomyślałem, że Cheese mógłby może opisać techniki WD i BDC na sticku z obu stron, taki tutorial mały dla początkujących.
if you watch Godzilla backwards its a heart warming tale of how a dinosaur helps rebuild a city then moonwalks into the ocean.

Fazza

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 398
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • PSN ID: Fazza_PL
  • Skąd: Grudziądz
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 03, 2010, 11:42:36 »
Ładne podsumowanie Apo. Taki kieszonkowy słowniczek. Szkoda, że nie ma opcji na forum "drukuj post" ;). Ale to nie szkodzi.

Nie wiem jak reszta postaci, ale Gen posiada alternatywę stylu piano. Jest to takie suwanie palcem po buttonach. Po wyprowadzeniu ciosu zaczepnego MK, bardzo szybko jeździmy palcem od HP do HP (HP,MP,LP,MP,HP). Co daje nam 5 inputów a zatem łapki i combo z MK gotowe. Suwanie jest prostszym sposobem ale też wymaga treningu i przede wszystkim obrania sobie własnej techniki. Co jest charakterystyczne przy tej metodzie? Bolący i zdarty palec. Polecam jeździć palcem środkowym pod odpowiednim kątem - tak aby końcówka palca dotykała blatu, a buttony zahaczać przy zgięciu. Można też używać jakiś akcesorii w postaci rękawiczek lub czegoś co nada palcu większy poślizg.

Di

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 6149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Objection!
    • Zobacz profil
    • Email
  • Skąd: Warszawa
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 03, 2010, 11:43:41 »
O właśnie - może ktoś chce przygotować tutorial grania na sticku na stronę?

JuniOr_TLT

  • Gość
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 03, 2010, 13:43:07 »
Jak dla mnie temat troszkę nie potrzebny. NoOffence ^^ chodzi mi o to że każdy musi wypracować własną technikę na wszystko. Inaczej popadnie w nerwicę próbując skopiować czyjś sposób.

apolon

  • Backdash Team
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 726
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Email
  • PSN ID: apolon81
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 03, 2010, 13:53:54 »
No bez przesady, nie ma sensu wymyślać koła na nowo. Wiadomo jak nie leży to próbujesz po swojemu, ale ignorowanie znanych i sprawdzonych technik jest tak sobie sprytne.

CheeseOfTheDay

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2387
  • Płeć: Mężczyzna
  • FraudOfTheDay;f
    • Zobacz profil
    • YouTube
    • Email
  • Skąd: Cheeseland
Odp: Arcade Stick techniques
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 03, 2010, 22:22:07 »
W plinkingu chodzi o ułatwienie sobie 1-3 klatkowych linków (uważam że reszta jest wystarczająco prosta żeby się ich po prostu nauczyć).
Plinking ma sens tylko dla 1 frame linków. Ewentualnie można sobie double-tapować prostsze linki (bo double tap często robi inputy z przerwą klatki 1-0-1) ale nie ma takiej potrzeby. Od 2 klatek wzwyż timing na linka w SF4 jest łatwy.
No możliwe że akurat ty nie masz problemów z 2 klatkowymi linkami i robisz wszystkie z 90% skutecznością;]. Ale 2 klatki to dalej 2 klatki, bardzo niewielki okres czasu i ktoś kto nie czuje tak dobrze timingów może mieć spore z nimi problemy nawet mimo treningu. Poza tym dużo łatwiej jest zrobić hp~hp w 2 klatki plinkingiem jak double tappingiem. Pierwsze nie wymaga specjalnie niczego, drugie wymaga sporo techniki.


Ja tam też uważam że każdy powinien dochodzić do tego we własnym zakresie. Nie mówię że pokazywanie na czym polegają techniki które wykorzystują elementy systemu (jak plinking, piano itd.) jest złe, bo złe nie jest. Ale jakieś dokładniejsze tutoriale mogą byc zgubne i tylko przedłużać naukę na sticku bo... "widziałem jak daigo klepie przyciski i jaki ma chwyt, i też tak próbuję ale od 2 miesięcy niczego się nie nauczyłem, a mógłbym gdybym sam do wszystkiego dochodził".