Pomoc

Wysyłanie wątków, ankiet i wydarzeń

Jako, że głównym celem forum jest pisanie wiadomości, poświęćmy chwilę na poznanie opcji i technik z tym związanych. Jeśli pisanie na forach, HTML lub BBC to dla Ciebie nie nowość, pomiń ten punkt i przejdź od razu do Bulletin Board Code oraz Emotikony powiązanych.

Proszę zauważyć, że z powodu wielu możliwości skonfigurowania forum SMF przez administratorów, obecność niektórych funkcji w tej dokumentacji nie oznacza, że będą one udostępnione wszystkim użytkownikom na wszystkich forach.

  1. Podstawy pisania wiadomości
    1. Rozpoczęcie Nowego Wątku
    2. Rozpocznij nową ankietę
    3. Tworzenie wydarzenia w kalendarzu
    4. Odpowiedanie na Wątek lub Ankietę
    5. Cytowanie wiadomości
    6. Edycja lub usuwanie wiadomości
  2. Standardowe opcje pisania wiadomości
    1. Ikona wiadomości
    2. Bulletin Board Code
    3. Emotikony
  3. Znaczniki i ich zagnieżdżanie (dla początkujących)
  4. Opcje dodatkowe
    1. Powiadamiaj mnie o odpowiedziach.
    2. Powróć do wątku.
    3. Nie używaj emotikon
    4. Załączniki

Podstawy pisania wiadomości

Rozpoczęcie Nowego Wątku

Przejdź do działu, w którym chcesz napisać wiadomość i kliknij przycisk Nowy wątek (umieszczony domyślnie u góry i na dole działu, tak jak jest to pokazane we Wstępie pomocy), który powinien poprowadzić cię do ekranu Rozpoczęcia nowego wątku. Z wielu opcji, najważniejsze pola to Temat i treść Wiadomości. Wiadomości bez tematu lub treści zostaną odrzucone. Wiadomości można przesłać naciskając przycisk Wyślij wiadomośc, lub podejrzeć przed wysłaniem klikając Podgląd. Istnieją też dodatkowe opcje, które pozwalają robić trochę bardziej ciekawe rzeczy.

+  Nazwa forum
|- +  Nazwa kategorii
| |- +  Nazwa działu
| | |- +  Rozpocznij nowy wątek
Rozpocznij nowy wątek
Standardowe opcje dla przejrzystości pominięte i przedstawione na przykładzie poniżej.
Temat:
Opcje dodatkowe dla przejrzystości pominięte i przedstawione na przykładzie poniżej.

skróty: naciśnij lewy alt+s by wysłać wiadomość, a lewy alt+p by włączyć podgląd


  • Niektóre fora pokazują drzewo nawigacyjne na górze strony w oszczędzającej miejsce, poziomej linii.
  • Niektóre fora można skonfigurować tak, by wyświetlały przycisk sprawdzania pisowni obok przycisków Wyślij i Podgląd.

Rozpocznij nową ankietę

Ankieta jest po prostu wątkiem z dodanym pytaniem i możliwością głosowania, stworzonym poprzez kliknięcie Nowa Ankieta zamiast Nowy Wątek jak opisano powyżej. By stworzyć ankietę należy wypełnić pole Pytanie i podać przynajmniej dwa pola opcji wyboru, poza podaniem Tematu i treści wiadomości wymaganych podczas tworzenia zwykłego wątku. Pozostałe opcje dotyczące konfiguracji ilości odpowiedzi, długości trwania ankiety, możliwości zmian po oddaniu głosu i sposobu wyświetlania wyników wyjaśniają się same.

Aby dodać więcej niż pięć opcji w sondzie, po prostu kliknij Dodaj opcję tyle razy ile to będzie potrzebne.

Miej na uwadze to, że możliwe jest aby użytkownicy mogli dodawać w forach ankiety do niektórych już istniejących tematów.

Tworzenie wydarzenia w kalendarzu

Po skonfigurowaniu tej opcji (nie jest ona wstępnie skonfigurowana), możesz dodać zdarzenie wybierając odnośnik Kalendarz z menu oraz Dodaj zdarzenie z okna kalendarza. To co teraz widzisz to ekran Rozpocznij nowy wątek z dodatkowym oknem dodawania zdarzenia, z określeniem daty oraz docelowego forum, na którym pojawi się informacja rozszerzona o dodanym zdarzeniu wraz z odnośnikiem.

Odpowiedanie na Wątek lub Ankietę

Odpowiadanie na wątek lub ankietę jest zasadniczo takie same jak Rozpoczęcie nowego wątku. ale nie jest wymagane wpisywanie czegokolwiek w pole Temat dopóki nie chcesz zmieniać tego, co tam aktualnie się znajduje. Żeby zagłosować w ankiecie wystarczy zaznaczyć swój wybór i kliknąć Zagłosuj.

Jeśli 'Szybka odpowiedź' została włączona, to w wątkach na dole strony pojawi się proste pole do odpowiedzi na ten wątek. Ale trzeba wtedy wpisywać ręcznie Bulletin Board Code i Emotikony jeśli zechcesz z niego skorzystać.

Cytowanie wiadomości

By odpowiedzieć cytując należy albo klikając na przycisk cytuj albo przycisk odpowiedz, a następnie wstaw cytat z odpowiedniej wiadomości z podsumowania wątku poniżej. Pamiętaj, że:

  • Obie te opcje dodają odnośnik do oryginalnej wiadomości, wyświetlają jej autora i datę wysłania, podczas gdy Bulletin Board Code tag quote umieszcza samą treść bez dodatkowych informacji.
  • Możesz także zachować lub dodać atrybut 'author' niezależnie od pełnej funkcji Cytuj, tak jak jest to zaprezentowane w Podręczniku SMF Bulletin Board Code poniżej.

Edycja lub usuwanie wiadomości

Aby modyfikować wiadomość, kliknij przycisk Modyfikuj i wprowadź zmiany. Dużo część for jest skonfigórowana tak, że pokazuje datę i czas ostatniej edycji, ale administrator może zrobić krótki okres czasu, dla niewidocznej edycji ( takiej, która niepokazuje, że wiadomość była edytowana ).

Aby usunąć wiadomość kliknij przycisk Kasuj następnie potwierdź OK przy zapytaniu Usunąć tą wiadomość?. Niekiedy będziesz mógł usunąć także wątki i ankiety, które utworzyłeś. Odpoiwednie przyciski do tego celu są zwykle na dole strony.

Standardowe opcje pisania wiadomości


Ikona wiadomości:
PogrubienieKursywaPodkreśleniePrzekreślenie|Poświata CieńScal|Tekst preformatowany Wyrównanie do lewej WyśrodkowanyWyrównanie do prawej|Pozioma linia|Rozmiar czcionkiWygląd czcionki
Wstaw animację flashWstaw obrazekWstaw linkWstaw email Wstaw link FTP|Wstaw tabelkęWstaw wiersz tabeliUmieść kolumnę tabeli|Indeks górnyIndeks dolnyDalekopis| Wstaw kodWstaw cytat|Wstaw listę
Emotikona Mrugnięcie Chichot Szeroki uśmiech Zły Smutny Szok Fajny Co? Z politowaniem Język Zakłopotany Zamknięte usta Niezdecydowany Buziak Płaczący

Ikona wiadomości

Przy pomocy tego menu możesz zmienić ikonę w linii tytułu, na taką, która bardziej oddaje nastrój lub tematykę wiadomości.

Bulletin Board Code

Kod Bulletin Board (lub BBC) to proste narzędzie do uatrakcyjnienia wyglądu i formatowania Twoich wiadomości na forum. Przy jego pomocy sformatujesz tekst w sposób podobny do tego, jak robi się to w edytorach tekstów. Okno wprowadzania Wiadomości nie zachowuje się jednak w sposób WYSIWIG, więc jeśli będziesz chciał zobaczyć wygląd tekstu po formatowaniu, musisz użyć funkcji podgląd.

Kompletna lista znaczników BBC używanych w SMF znajduje się poniżej.

Emotikony

Dzięki emotikonom można łatwiej ukazać uczucia w słowie pisanym. Podobnie jak wiele innych systemów forum, SMF również posiada spory zakres emotikon, które można dodawać do wiadomości poprzez kliknięcie na ich ikony, lub wpisanie ich kodu. Opcja nie używaj emotikon jest oczywiście dostępna, jeśli nie chcesz, by kombinacje znaków zwykle wyświetlane jako emotikony były zamieniane na obrazki!

Kompletna lista emotikon SMF jest dostępna poniżej.

Znaczniki i ich zagnieżdżanie (dla początkujących)

Przed wyświetleniem dostępnych przycisków kodu BBC i ich zastosowań, przyjrzyjmy się jak działają na przykładzie pogrubionego tekstu. Rozpoczniemy klikając na przycisk B (Pogrubienie) i wpiszmy jakiś tekst pomiędzy znacznikami jakie się pojawią w tekście. Często bardziej praktycznie jest najpierw napisać tekst, a dopiero potem go zaznaczyć i nacisnąć przycisk B, co spowoduje, że tekst pojawi się pogrubiony (ta opcja nie działa w przeglądarce Opera, gdyż wstawia ona znaczniki na końcu tekstu). Można wtedy zaznaczyć '[b]tekst[/b]', a po kliknięciu I (Kursywa) pojawi się jako '[i][b]tekst[/b][/i]', a wyświetli jako pogrubiona kursywa. Pokazuje to także sposób zagnieżdżania znaczników. Otaczające znaczniki powinny zawierać w sobie oprócz tekstu, również i wcześniejsze znaczniki.

Zauważ, że tagi BBC mogą być również wprowadzane i edytowane bezpośrednio, zamiast klikania w przyciski.

Opcje dodatkowe

Poniższe opcje mogą występować domyślnie na niektórych forach, ale ukryte w rozwijalnych panelach (spróbuj kliknąć na odnośnik ze strzałką):


+ Opcje dodatkowe...
 Powiadamiaj mnie o odpowiedziach.
 Powróć do wątku.
 Nie używaj emotikon
Załącz:

Dozwolone typy plików: txt, jpg, gif, pdf, mpg, png
Maksymalny rozmiar załącznika: 128 KB

skróty: naciśnij lewy alt+s by wysłać wiadomość, a lewy alt+p by włączyć podgląd


Powiadamiaj mnie o odpowiedziach

Zaznacz aby aby otrzymywać powiadomienia na email o odpowiedziach.

Powróć do tego wątku

Zaznacz, by po napisaniu wiadomości, powrócić do wątku zamiast do listy wątków w dziale.

Nie używaj emotikon

Zaznacz, by pewne kombinacje znaków w Twojej wiadomości nie zostały wyświetlone jako emotikony.

Załączniki

Po włączeniu tej opcji, będzie możliwe dodawanie załączników do wiadomości, podobnie jak to się robi w emailach. Wystarczy wyszukać odpowiedni plik na dysku, zanim wiadomość zostanie wysłana. Można usunąć lub dodać więcej załączników poprzez edycję swojej wiadomości, lecz weź pod uwagę:

  • Dopuszczalne typy plików i rozmiary ustawione przez administratorów forum.
  • Chociaż większości for jest skonfigurowana, aby wyświetlać załączone obrazki jako część wiadomości, nie jest możliwe zobaczenie podglądu załączników, więc powinieneś przeglądnąć i dołączyć pliki tuż przed wysłaniem wiadomości.