1
Hardware / Wiarygodne przecieki specyfikacji PS4 oraz XBOX720
« dnia: Styczeń 22, 2013, 21:02:27 »
Aż dziwne, że nikt jeszcze o tym nie napisał - w sieci znalazły się wiarygodnie wyglądające przecieki odnośnie specyfikacji konsol następnej generacji:
W skrócie (dla ludzi którym nie chce się czytać) przedstawia się to następująco...
Nowe Playstation:
Nowy XBOX:
Mój komentarz:
- http://www.eurogamer.pl/articles/df-sprzet-orbis-zdemaskowany-czego-spodziewac-sie-po-playstation-nastepnej-generacji
- http://www.eurogamer.pl/articles/df-nieoficjalna-konfiguracja-sprzetowa-nowego-xboksa
W skrócie (dla ludzi którym nie chce się czytać) przedstawia się to następująco...
Nowe Playstation:
- CPU - Architektura AMD x64, 8 rdzeni, taktowanie 1.6 [GHz]
- GPU - AMD Radeon, 18 jednostek obliczeniowych, taktowanie 800 [MHz]
- RAM - 4GB GDDR5, z tego 512MB zarezerowane dla OS
Nowy XBOX:
- CPU - Architektura AMD x64, 8 rdzeni, taktowanie 1.6 [GHz]
- GPU - AMD Radeon, 12 jednostek obliczeniowych, taktowanie 800 [MHz]
- RAM - 32MB ESRAM (102 GB/s) oraz 8GB GDDR3 (68 GB/s), z tego ponoć aż 3GB zarezerwowane dla OS
Mój komentarz:
- Pierwszą rzeczą jaka rzuca się w oczy jest procesor. Wygląda na to, że obie konsole będą miały identyczne CPU. Prawdopodobnie będą to 2 "sklejone" ze sobą procesory typu "Jaguar" od AMD. Warto tutaj zauważyć, że o ile liczba rdzeni napawa optymizmem o tyle taktowanie oraz architektura już nie bardzo - technologia "Jaguar" to rozwinięcie technologii stosowanej do tej pory w netbookach i tym podobnym sprzęcie. Porównując to do rozwiązań Intela zdecydowanie bliżej temu procesorowi do Atoma niż do np. Core i3. W połączeniu z wolnym taktowaniem wygląda to nieciekawie. Co prawda rdzeni jest dużo, ale nie wszystko da się przecież robić równolegle. Jedynym pocieszeniem jest fakt, że dotychczas używane w konsolach CPU też nie były uważane za zbyt wydajne, a mimo to developerzy jakoś sobie radzili. Jeśli ta informacja się potwierdzi to jestem ciekaw jakie były przesłanki ku temu rozwiązaniu - czy AMD nie bardzo chciało sprzedać licencję na swoje "normalne" procesory czy jednak zdecydowali o tym twórcy konsol, stwierdzając, że taka moc będzie wystarczająca, a zaoszczędzą dużo kasy na powierzchni krzemu oraz unikną problemów z chłodzeniem.
- Jeśli chodzi o GPU to wielkich niespodzianek nie ma - od dawna się mówiło o współpracy SONY oraz MS z AMD (dawne ATI), zwłaszcza że firma ta świetnie się spisała z GPU dla XBOX360 (wyraźnie lepszym od GPU Nvidii w PS3). Jestem pozytywnie zaskoczony specyfikacją GPU w wersji na PS3 - głowy nie urywa, ale obawiałem się czegoś troszkę słabszego, bliższego Radeonowi 7770. Z drugiej strony dziwi potencjalna duża różnica w mocy między obiema konsolami - czyżby MS aż tak się skupił na casual'ach, że pozwolił sobie na wyraźnie mniejszą moc GPU?
- Ciekawa jest też sprawa pamięci. Jak zwykle podejścia SONY i MS się tutaj trochę różnią. Dziwi mnie duża ilość pamięci w nowym XBOXie oraz zużycie jej na OS. Czytałem dużo artykułów na temat obecnej generacji i jeśli dobrze pamiętam OS w X360 bierze jakieś 32MB RAMu! Jeśli MS pozostałby przy zbliżonej technologii tylko dodał dużo nowych funkcjonalności trudno sobie wyobrazić aż 100-krotny przyrost zużycia pamięci! Innymi słowy na podstawie tej specyfikacji można wysunąć wnioski co do daleko idącej integracji nowego XBOXa z WINDOWS 8. Oczywiście w "ósemki" w jakiejś specjalnej, poobcinanej i dostosowanej wersji. W przypadku nowego Playstation sprawa wydaje się prosta - 4GB szybszej pamięci GDDR5 wydają się być w pełni naturalnym i wystarczającym upgrade'em. 512MB na system sugeruje rozbudowane możliwości w stylu PS VITA - zapauzowanie gry i wejście do PS STORE, przeglądanie WWW, cross-game video chat itp.
- Ostatnie moje przemyślenia dotyczą ceny. Patrząc na powyższe specyfikacje uważam, że nie ma podstaw by konsole na start kosztowały więcej niż 400 EURO albo jeszcze mniej np. 350 EURO. Nie licząc GPU z GDDR5 reszta komponentów jest na serio tania. Składając taką konsolę z części dostępnych w sklepach zapłacilibyśmy niewiele więcej, a przecież proces produkcji takiej konsoli jest dużo bardziej efektywny pod względem kosztów niż składanie z gotowych komponentów.